dinsdag 20 juli 2010

Jelle Brandt Corstius – breit er een eind aan

Ik weet niet mee precies wanneer het begon. Misschien toen ik de halve IKEA leegkocht nadat ik terugverhuisde naar Nederland. Misschien toen ik in mijn kantoortje trok en mijn eerste administratiemap aanmaakte. Misschien toen ik mij voor het eerst in vijf jaar weer begon te verdiepen in Nederlandse politiek. Misschien was het vorige week, toen ik de katten van mijn zus te logeren kreeg, die onmiddellijk bang onder mijn bank kropen en ik mij het hoofd brak over hoe ik in vredesnaam die katten op hun gemak kan stellen (ze zitten er nog steeds).

Ik kan dus niet precies zeggen wanneer, maar ik weet wel: mijn leven is op dit moment een stuk saaier dan in de afgelopen vijf jaar, toen ik in Moskou woonde. Grote problemen, zoals een brandende flat of oorlog, hebben plaats gemaakt voor kleinere problemen zoals parkeervergunningen en een uitgedraaid ventiel.

Maar nooit ben ik gelukkiger geweest. Want het mag dan wel spannend en interessant zijn, Rusland, echt rustig of aangenaam is het er nooit. Bovendien: voor het eerst in tijden ben ik meer dan een week op dezelfde plek, en dat bevalt mij wel.

Wat ik aan Rusland heb overgehouden is het waarderen van al het goede van Nederland. Dat je binnen een kwartier een bedrijf registreert bij de Kamer van Koophandel. Dat ik, terwijl ik dit stukje schrijf midden in Amsterdam, uitkijk over een grachtje waar twee kinderen zwemmen in schoon water. Dat je je gloednieuwe colbertje laat hangen in de trein, en dat dat na een telefoontje met de NS weer terecht is (nog even een gratis tip voor iedereen die reist met het openbaar vervoer: plan je reis niet, dan hoef je nooit te haasten).

Dat het leven in Nederland wat saaier is, betekent nog niet dat je je hier niet over dingen kan verwonderen. Zoals een asbak in het Van Der Valk hotel in Nuland, waar iemand een briefje op een asbak had gehangen met de tekst: 'Geen as in de asbak gooien, er zit een vogelnestje in'. Of fietsend op een zondagmorgen op de Veluwe bij Ermelo: een paar honderd mensen die allemaal hun eigen stoeltjes hebben meegenomen om buiten, naast de kerk, te luisteren naar een dominee, die zo inspirerend vertelt over apostel Paulus dat je er bijna van in God gaat geloven.

Maar mijn leven is echt niet meer interessant genoeg voor de buitenlandpagina's van Trouw, en daarom is dit mijn laatste column. Tijd voor andere correspondenten, van Nairobi tot Damascus, om het stokje over te nemen op deze plek. De wereld zit nog vol met wonderen.


Alle columns die eerder in Trouw verschenen liggen vanaf 10 augustus in de winkel in de verzamelbundel ‘Van Moskou tot Medan’ (Prometheus, 14,95)

15 opmerkingen:

MH17 zei

De fietstocht op de Veluwe is meer zinvol dan het verblijf in de VIPruimtes in Warschau? Dat is dan een mooie conclusie na al die columns.

Aimee zei

Wat een leuk plan! Ik zou zeker gekomen zijn als... ik niet de leeftijd had die ik heb, en bovendien he-le-maal uit Haarlem moet komen. Maar: veel plezier!, hoop dat het gezellig is - vast wel....
Aimee

hbeenker zei

Ik zie er naar uit om je wekelijkse columns in het Parool te lezen, Jelle. Toch meer de krant die ook bij jou past denk ik!

Anoniem zei

Jelle, waarom breidt met dt? Zie ik een woordspeling over het hoofd?

heideroosje zei

kun je niet een nieuw blog starten met die paroolcolumn?

Meinita zei

Hey Jelle!

Ik ben Meinita, 23 jaar, studente Frans en een extreem groot Rusland fan. Vorig jaar ben ik er zelf 1,5 maand in mijn eentje rond gaan reizen en de passie die ik voor het land heb gekregen is ongekend. Ik vind het ergens jammer dat je terug bent. Ik heb genoten van alle afleveringen over Rusland en ook je boek:''Rusland voor gevorderden'' stal mijn hart. Wel kan ik me voorstellen dat je het heerlijk vindt weer terug te zijn. En de veluwe, waar ik geboren ben, is inderdaad lekker.

Heel veel succes bij het Parool. Ik zal je daar ook zeker proberen te volgen.

Groet Meinita

Unknown zei

Hoi Jelle,

Goh wat herkenbaar. Ik sta op het punt om na twee jaar wonen op het Chinese platteland weer terug te verhuizen naar Amsterdam. Ik ga de vrijheid en het avontuur dat ik daar had enorm missen maar kijk ook erg uit naar dingen die in Nederland heel normaal lijken maar dat in China niet zijn zoals een huis met verwarming in de winter.

Succes met de katten en geniet van Nederland.

JannyAn zei

jammer van de blog. Ik heb het altijd met genoegen gelezen. Enne, die katten, rustig laten zitten. Komt wel goed als ze weer thuis zijn. ALs ze echt honger of dorst hebben rennen ze we naar hun bakje als jij even niet oplet.

Anoniem zei

Wat is het toch dat wij niet weten? Al een tijd laat je op verschillende manieren blijken 'klaar' te zijn met Rusland. Ook in bovenstaande is dit weer te proeven. FSB, 'onaangenaam', het zal allemaal wel. Ik geloof er niets van...

Vriendelijke groet,

Harmen (student Russisch)

Unknown zei

Jammer hoor, blijven je blogs hier wel te lezen? Nu ik je net ontdekt heb. Veel plezier met alle zomergasten, Jan Marijnissen is inmiddels al half doorgezaagd.
Niets mis met gezonde heimwee vind ik. Ik wilde al na een maand Rusland naar huis, omdat iedereen zo chagrijnig keek. Maar ik kon ze dan ook niet verstaan.
De ov-tip breng ik al jaren in de praktijk; dan kun je namelijk alleen maar treinen halen en nooit treinen missen.
Sophie

Willemijn zei

Ga naast de katten op de grond zitten of liggen. Komen ze vanzelf.
Er is wel een kleine kans dat je een oog kwijtraakt, maar soms moet je er iets voor over hebben. ;)

PS. Ik vind zomergasten erg interessant, maar ik hoor je toch liever zelf praten. :)
Willemijn

Astrid zei

Met de katten is het toch goed gekomen? Binnen 24 uur willen ze voor hun nat en droogje zorgen, en dat is niet onder of achter de bank.

Dit voorjaar ben ik voor het eerst in Rusland geweest, een paar dagen naar St.P. Door je programma's over Rusland heb ik dat anders (kritischer)beleefd, dank daarvoor.

Ik kijk ernaar uit wat je de komende tijd gaat doen naast je columns en Zomergasten. Succes!

NB Genoten van Nilgün Yerli haar interview, nu zat jij eens aan de andere kant van de tafel.

Kits zei

Woon al jaren in Frankrijk, kende je (blogs)niet, wist ook niet dat jij die Jelle op mijn twitter was.
Zag je onlangs in zomergasten en vond je goed; heb het gevoel dat ik iets gemist heb.
En dat is een compliment ;-)
Groet, Kit.

www.martinemussies.nl zei

Mooi afscheidsstukje, Jelle. :-) Herkenbaar ook. Geniet van al het goede in Nederland!

Unknown zei

Hoi Jelle, good luck bij het Parool.Heb je tweede boek "kleine landjes" net gekocht. Rusland voor gevorderden was subliem. Heb als reisfotograaf ook ooit een week in Moskou doorgebracht en ben dezelfde mening toegedaan. Absurd en fantastisch. Groet

Martin

www.martinhierck.com