maandag 5 april 2010

Jelle Brandt Corstius – geeft antwoord

Dit is een antwoord op alle mensen die mij in de afgelopen twee jaar, via Twitter, mail en op straat, al dan niet onder begeleiding van fysieke bedreigingen, één vraag stelden: waarom laat je alleen maar negatieve dingen zien over Rusland?

Meestal zijn het Russen die in Nederland wonen (al zitten er ook wat mannen tussen die – geheel toevallig – met een Russin zijn getrouwd). Ik moet erbij zeggen dat het om een fractie gaat; de meeste Russen in Nederland die ik spreek zijn wel degelijk te spreken over mijn columns en de serie, al is het wel pijnlijk om te zien. En laat ik er ook bij zeggen dat de Russen die mij die vraag stellen een bewonderenswaardige hoeveelheid vaderlandsliefde bezitten, iets waar wij in Nederland nog iets van kunnen leren (al gaan die bedreigingen wat ver).

Dan nu mijn antwoord. Ik ben vijf jaar correspondent in Rusland geweest voor Trouw, en heb zojuist twee series afgerond voor de VPRO met Rusland als onderwerp. Ik zat daar niet als reclamemaker of reiziger, ik zat daar als journalist. In de journalistiek ben je op zoek naar zaken die ertoe doen , en naar veranderingen. Vaak zijn de dingen waar journalisten geïnteresseerd in zijn, niet prettig. Sla maar eens een willekeurige Nederlandse krant open en tel het aantal positieve berichten. Je zult er niet veel tegenkomen.

Het zal niet anders zijn voor een Russische correspondent in Nederland. In Rusland moest ik eindeloze discussies voeren over Geert Wilders, Theo van Gogh, euthanasie, prostitutie en soft drugs. Allemaal onderwerpen waar ik in het dagelijks leven weinig aan denk. Het is niet anders; dit is wat voor buitenlanders nieuwswaardig is aan Nederland.

Dan nog iets. Het is ook de taak voor de journalist om altijd alle partijen aan het woord te laten, hoor en wederhoor toe te passen. In 99 van de 100 gevallen lukte dat niet, omdat de ‘tegenpartij’ niet wilde praten. Wat wij allemaal geprobeerd hebben: filmen op een hypermoderne afdeling in de GAZ-fabriek, voor de aflevering over de stervende Russische automobiel industrie; nieuwe veiligheidscontroles in een chemische fabriek een vervuilde stad van Rusland; legerhervormingen en groeiende wapenindustrie in de aflevering over het leger; de nieuwe overheidscampagne in de strijd tegen alcoholisme in een uitzending over alcohol; en voor de krant: tijdens de oorlog in Ossetië verslag doen vanaf de Russische zijde in plaats van de Georgische; en zo kan ik nog enkele alinea’s doorgaan. Een eindeloze stroom aanvragen, faxen en smeekbedes kregen allemaal hetzelfde antwoord: njet.

Ik snap het ook wel dat jullie met die vraag zitten. Jullie komen namelijk uit Rusland, het paradijs van de goed nieuws televisie! De eerste maanden van de kredietcrisis kregen de Russische zenders instructie het woord crisis niet te gebruiken, tenzij het over Amerika ging. Na de aanslagen in de metro van Moskou duurde het drie uur voordat het nieuws er serieus aandacht aan besteedde. En als er echt niet aan te ontkomen valt aan slecht nieuws, worden er beelden uitgezonden van Poetin die een stel bijeengeraapte ondergeschikten uitfoetert. Dit volgens het oude Russische adagium: De tsaar is goed, zijn adviseurs zijn slecht.

Het is nog een reliek uit de Sovjet-Unie om het naar buiten brengen van treurige, maar nieuwswaardige feiten, te beschouwen als het tonen van vuile was. En helaas is dat na een korte periode van persvrijheid in de jaren negentig, nu weer zo. De Russische collega’s die nog dapper genoeg zijn om de waarheid op te schrijven worden geïntimideerd in het beste geval en vermoord in het slechtste geval.

Een aantal van de klagers ondertekenden hun brief met ‘Patriot’. Maar de echte patriotten zijn de mannen en vrouwen die in mijn serie en in de stukjes voor Trouw zo dapper zijn geweest om eerlijk te vertellen hoe het is. Een 80-jarig vrouwtje op een demonstratie. Een man die vertelt over ontvoeringen door de Russische geheime dienst in Ingoesjetië. Een vrouw die vertelt over een journalist die ernstig in elkaar werd geslagen omdat hij schreef over illegale boomkap door de lokale regering. Een moeder wiens zoon zich had opgehangen omdat hij de ontgroeningen in het Russische leger niet meer aankon. Dit zijn de mensen die begrijpen dat je problemen niet moet wegstoppen, maar juist naar buiten moet brengen. Dit zijn de mensen die iets willen veranderen.

Ik hoop dat alles nu wat duidelijker is. Als jullie nog steeds vinden dat ik de waarheid verdraai en Rusland fantastisch is: dan ga je toch lekker terug naar Rusland? En houd dan toch maar dat Russische paspoort voor jullie zonen aan. Het schijnt namelijk geweldig leuk te zijn in het Russische leger.

46 opmerkingen:

Unknown zei

chapeau!

Unknown zei

RESPECT!

Jan Joost de Vries zei

Stevige reactie hoor! Dankzij jouw en een serie van de Belgische televisie heb ik een intrigerend beeld gekregen van een enorm en onbekend land. Dat de geschiedenis vormend is in de houding en attitudes van mensen blijkt wel uit de beelden. Goed werk! Volhouden zo.

rayalichan zei

Hoe moeilijk het is voor de Russische expats de harde waarheid over hun land onder ogen te zien, terwijl jijzelf zo overduidelijk aangeslagen bent door de zaken waarvan je verslag deed.

Unknown zei

JBC, je bent een baas

Unknown zei

Je hebt helemaal gelijk. Dank voor je series want je hebt het Rusland laten zien dat ik ken (heb er bijna een jaar gewoond) en waar verandering maar moeilijk door wil komen. Heel knap werk!

Anoniem zei

Mooi, maar de laatste alinea had niet gehoeven, want zoals je al schreef, is het voor de meeste Russen al moeilijk en pijnlijk genoeg. De negatieve reacties zijn louter een teken van wanhoop, en wellicht onvermogen.

RoRo zei

Dank Jelle,

Vond het sowieso al een goed journalistiek programma, en voor ronkende blije vakantiepromoties voor Rusland kan iedereen natuurlijk naar de vakantiebeurs.

Natuurlijk is er veel om trots op te zijn als Rus, alleen is dat niet je leidraad voor het programma geweest.

Complimenten. Ro

Jasper zei

Grotendeels ben ik het met je eens.

Op het punt waar ik het niet geheel mee eens ben zal niemand een gelijk krijgen. Ik denk ook wel dat iedereen dat begrijpen kan.

Ik sta ook aan jouw kant als het om je pogingen gaan contact te zoeken met al die -dingen waar je, veelvuldig, contact mee geprobeerd hebt te zoeken maar werd geweigerd-. Geen toestemming geven is ook een manier van antwoorden. Het is naar mijn mening geen antwoord waar je zeker van kunt zijn.

Het is vrijwel onmogelijk je eigen mening buiten het programma/berichtgeving te houden. Maar het feit dat jouw mening zo is, en het feit dat je uit ervaring spreekt is voor mij voldoende om je te geloven. Niet iedereen zal het met mij eens zijn.

Als laatst, hoe makkelijk/moeilijk zou het zijn om voor anderen het tegendeel te laten zien van wat jij ons duidelijk wilt maken?

coen zei

Vind je berichtgeving verre van negatief. Eerder realistisch met een traan en een lach.

Unknown zei

Ik heb door je serie enorm veel geleerd over Rusland, maar toch ook weer niet: het is namelijk precies de ellende die ik me ervan voorstelde. In dat opzicht dus geen nieuws maar een bevestiging van wat ik al dacht: Rusland is een onrechtvaardig rotland. Zou het niet leuk zijn om ook eens een serie te maken over de zaken die in Rusland vele malen beter geregeld zijn dan hier in Nederland? Daar ben ik nu ook wel benieuwd naar geworden. Die zijn er toch wel?

Ivan zei

Awesome!
Als alles daar prima was zou ik nooit gaan vluchten.

Unknown zei

Werkelijk waar, de ogen gaan ooit eens open

Unknown zei

Als je niet wil weten hoe de wereld in elkaar zit... moet je geen documentaires kijken denk ik dan. De realiteit zoals je die weergeeft is er. Je geeft weer wat je tegen komt.
Natuurlijk zullen mensen uit rusland zelf het best moeilijk vinden. Ben zelf ook niet erg blij met het wilders beeld dat inmiddels in sommige landen over ons land bestaat. Maar het is er wel.
Er zijn veel verhalen te vinden in Rusland, mooie, en minder mooie. Allemaal waar. Niet allemaal leuk. Sommige ronduit triest, soms omdat wij ze vanuit ons perspectief bekijken, sommige omdat er echt basisrechten van de mens geschonden worden.

De kritiek betekent denk ik ook dat je mensen raakt. Je legt iets bloot. Iets dat er was en is, niet iets wat je persoonlijk gecreerd hebt...
En ik heb in je serie al hele mooie dingen gezien die Rusland ook te bieden heeft, dus eenzijdig is het beeld mijns inziens niet, Keep up the good work !

Unknown zei

Goed stuk.
Als er iemand is die niet aan sensatiejournalistiek doet ben jij het wel. Altijd de twee kanten van het verhaal bespreken en daar enig begrip voor hebben, een nuchtere kijk op de zaak, met ook nog humor.
Je series zijn een ware aanwinst tussen alle rommel op de Nederlandse TV. En je boeken staan hier als een van de weinige op m'n boekenplank. Keep up the good work zoals hiervoor al werd geroepen!

Ans zei

Wat kan de waarheid voor sommigen moeilijk zijn...respect voor jou en je crew,maar ook respect voor diegenen die jij aan het woord gelaten hebt om hun verhaal te vertellen.

Kroshka zei

Ik denk dat ik je reactie wel begrijp. Ik moet me als "Westerling" ook vaak verdedigen op mijn reizen in Rusland. En dan ook in de zin dat wij in een paradijs wonen waar geen problemen zijn terwijl alle ellende van de wereld zich alleen maar in Rusland bevindt.
Een Rus moet lijden, zei laatst een Russin tegen me, het is ingebakken in de cultuur van de (Russisch-Orthodoxe) Russen. Maar tegelijkertijd is juist deze wereld zo fascinerend voor mij, en wellicht ook voor jou. En we schrijven best wel positief, maar alleen de negatieve inslag blijft blijkbaar hangen.

Unknown zei

Ik ben een van de criticasters, hoewel ik je serie geweldig vind om te zien. Spijtig genoeg zie ik vrijwel alleen maar negativiteit. Er is ook een hoop negatief, en dat zijn zeg maar feiten. Vind het dan ook een beetje jammer dat je dan met een bitchslap komt, alsof het nu zo is dat je Rusland eigenlijk maar een kutland vindt - wat ik niet kan geloven ;)

Natuurlijk gebeuren er ontzettend veel verschrikkelijke dingen in Rusland, zeker die aflevering over Dherzhinsk heeft een diepe indruk op mij achtergelaten - maar ik mis ook wel eens een stukje positivisme - ik zit nu weer een maand in SPB, en eigenlijk kom ik hier juist heel veel mooie dingen tegen en die mogen van mij ook belicht worden. Ook al is dat zeker een heel stuk minder interessant dan de zieke dingen die gebeuren in Rusland.

Robert-jan Cornet zei

Goed stuk vanuit je tenen!
Toch iets positiefs: http://www.youtube.com/watch?v=oavMtUWDBTM

Unknown zei

Ik heb geen oogkleppen op. Ik weet de waarheid over mijn land. Ik vind ook dat misstanden aan de kaak gesteld moeten worden. Maar zoals jij Rusland aan Nederland toont is verkeerd: het is geen land dat aan elkaar hangt van ellende en bevolkt wordt door idioten. Het is een land met een ziel, een geloof en een ongelofelijke levenslust. Waar zie je dat terug in jouw stukken en programma's?
Journalistiek bedrijven in Rusland is moeilijk, daar bestaat geen twijfel over. Maar dat is geen vrijbrief voor zwartmakerij. Het siert je allerminst dat je de Russen die in Nederland wonen en jouw programma met een kritische blik bekijken voorstelt 'lekker terug te gaan'. Je hebt vrijheid van meningsuiting toch zo hoog in het vaandel? Then take it like a man.

Unknown zei

geweldige serie, het land klopt van geen kant daar in tegen heb ik de russische mensen leren kennen als een van de meest gastvrije en prettig gestoorde mensen. iets wat je waarschijnlijk wel nodig heb om in die jungle te overleven.

respect jbc

Unknown zei

al te oppervlakkige artikel met een reeks van bekende feiten

Joera zei

Beste Jelle,

Veel negatieve kritiek is natuurlijk bijzonder vervelend. Zeker wanneer jouw werk uit een goed hart komt. De mensen die ik spreek zijn allen zeer enthousiast over je serie. Rusland gaat voor hen leven en dat is het belangrijkste. Aan gemier over de juiste balans tussen positieve en negatieve kanten hebben we niets, wel aan de vrijheid om zo goed mogelijke journalistek te bedrijven.

Wat me wel opvalt is dat de enige 'feiten' die je in deze column noemt enigszins onjuist of gecharcheerd zijn.

Zie hier een screenshot van het nieuwsbulletin van Kanaal 1 om 09.00 uur, of te wel 1 uur en 3 minuten na de eerste bom. Ja, 'de grote drie' hebben itt tot nieuwszenders Vesti24 en RT hun programmering niet aangepast en slechts verslag gedaan in de vaste nieuwsbulletins. Maar als ik dat eens niet wist en jouw omschrijving lees dan lijkt het net of de Russische media urenlang de kop in het zand heeft gestoken en dat is niet helemaal conform mijn ervaringen.

Ik heb de hele dag vesti24 gekeken en waar de scenes met Poetin herhaaldelijk langskwamen. Ondergeschikten uitfoeteren vind ik een sterk overdreven omschrijving van wat ik gezien en gehoord heb. Overigens is Medvedev in recente dagen veel vaker in beeld geweest dan de premier, net als tijdens augustus conflict met Georgie, maar om een of andere reden lees ik dat zelden terug, laat staan met een van de Cohensiaanse 'de boel bij elkaar houden' uitspraken, die naast de harde taal ook veel gemaakt zijn. Niet alleen bij jou overigens ;)

Afijn, dank voor de mooie programma's. Positief voor het beeld van Rusland in Nederland. Wel vervelend te horen dat die kritiek niet altijd even geciviliceerd wordt geuit.

Sanne zei

Prima uitleg, - tot de laatste alinea. Op zoek maar een goede uitsmijter haal je uit en verlies je t perspectief op je eigen verhaal. Als men zich afvraagt waarom je voornamelijk de negatieve kant belicht -wat ik me ook afvroeg, alhoewel ik begrijp dat er veel over te vertellen valt - wil dat natuurlijk niet zeggen dat men vindt dat Rusland fantastisch is en dat jij de waarheid verdraait. Ze zitten er vast tussen maar mijn idee is dat het grootste deel van de meningen genuanceerder is, zoals de mijne; interessante serie maar jammer dat je in deze serie alleen de misstanden laat zien. Misschien is de titel wat misleidend, het klinkt als een soort 3 op reis en als je daarvoor klaarzat kom je van een koude kermis thuis ;-)De waarheid dat Rusland een onrechtvaardig rotland is, zoals hierboven als conclusie wordt getrokken, is blijkbaar wat als een paal boven water staat na het bekijken van deze serie en dat bevestigt natuurlijk ook wat wij al jaren wisten en waar wij tijdens of na de koude oorlog mee opgegroeid zijn. Of zou het genuanceerder liggen?
Ik begrijp wel dat er kritiek op jouw programma is en wie kaatst...

Volgens mij is er over geen enkel land een éénduidige, allesomvattende conclusie te trekken. Dat is ook niet het doel van deze serie, maar het wordt wel zo opgevat.
Een land zo groot als Rusland wat jarenlang bijeengehouden is door dictatoriale regimes heeft moeite zich te ontworstelen aan het idee dat vrijheid leidt tot chaos met niet te overziene gevolgen. En dat zorgt hier in NL voor boeiende televisie in dit geval, en misschien over een jaar of wat voor een mooi vervolg over de Russische patriotten en de mooie kanten van het land.

Unknown zei

Een rare reactie van een 'international/cosmopolitan en objectief' verslaggever :-) Vooral de laatste alinea laat me denken aan de PVV campagne dan aan de journalistiek. Bent u ook lid van die partij? ;-) Het zou me namelijk niet verbazen, gezien de algemene toon van uw verslagen hoogst ethnocentrisch zijn. U hebt niet eens poging gedaan om de cultuurverschillen in beeld te brengen, maar bleef bij de bestaande vooroordelen over het land en de vele volkeren die daar woonachtig zijn - alcoholmisbruik, wapenindustrie etc. Voor de volgende keer (indien u uw journalistieke carriere doorzet na 'vele kritieke reacties' ;-)) is een advies een workshop Interculturele Communicatie bij te wonen. Misschien zou u dan ook antwoorden kunnen krijgen waar u op zoek was. Het zou in ieder geval de kwaliteit van uw serie aanzienlijk verhogen en hopelijk ook een objectief beeld kunnen verschaffen over voor u onbekend (nog steeds helaas!) land.
Ik, als een Russin EN Nederlandse, maar ook als deskundige op het gebied van cross-culturele psychologie en communicatie zal blij zijn als u meer professionele aanpak en niet de populisme als de uitgangspunt van uw verslagen beschouwd - blij voor mijn vaderland en mijn volk, blij voor u omdat het de professionele ontwikkeling en groei zou betekenen.

Egbert zei

@ Elena

"U hebt niet eens poging gedaan om de cultuurverschillen in beeld te brengen".

Pardon? Ik kan me zo snel geen serie over Rusland herinneren die juist die cultuurverschillen zo indringend in beeld heeft gebracht.

Unknown zei

Ik kad al een reactie achtergelaten in een blog van Egbert Hartman http://www.ruslandverafennabij.com/2010/04/een-fanclub-voor-jelle-brandt-corstius.html

Ga zo door Jelle!

Unknown zei

Mooi gezegd.

Een goede vriendin in Moskou heeft het maar wat moeilijk met de situatie in haar land en kan er bij tijd en wijlen niks goeds over zeggen. Maar, als ik er wat van zeg wordt ze boos. Het zal wel hetzelfde zijn als dat niemand behalve jijzelf lelijke dingen over je moeder kan zeggen...

Dat mensen het zo moeilijk hebben met een zogenaamd tekort aan positieve punten in de serie (iets waar ik het zelf overigens niet mee eens ben) zegt vooral wat over het onvermogen van mensen om na het handvat wat de media geeft zelf verder te denken. Natuurlijk is niet elke Rus een scharminkel zonder tanden, natuurlijk is het er ook heel leuk.

Een warmere, mooiere kant van Rusland geven, dat is wat ik heb willen doen in een fotoserie. Maar als ik dan het verhaal van een bekende hoor die bij de explosie op Park Kulturi was, denk aan de stiefvader van een vriend die onschuldig in de gevangenis zit en nog zo veel meer voorbeelden die naast alle abstracte verhalen heel dichtbij komen, ik me ook wel afvraag of ik het juiste doe door met een positief beeld te komen.

Maar als ik dat zeg wordt mijn vriendin boos...

Lorenz van Gool zei

In één woord geweldig. Daar kan de (Nederlandse) journalistiek nog wat van leren. Zo zou het moeten zijn.

Para Dox zei

ga zo door Jelle,
een geweldig stuk journalistiek werk dat jij voor ons doet!
succes!

Unknown zei

Onmacht dat wij hier niets aan kunnen doen blijft over na het zien van de walgelijke ontgroeningen. Dank Jelle en team voor jullie inspannende en moeilijke werk dat ons meer inzicht geeft. nine.

Ksenia zei

Dankjewel Jelle,
Ik kom uit Sint Petersburg en studeer nu in Nederland. Met al mijn ziel en hart hou ik van Rusland. Ik denk dat we in een bijzonder land wonen maar ik weet dat alles wat je zegt waar is, het doet zoveel pijn maar niks verandert gewoon en het zal nooit veranderen ten minste als Poetin aan de macht is.
Dankjewel nog een keer, ik vind het heel belangrijk dat ten minste iemand de waarheid kan weten. En ik vind het zo mooi dat het je gelukt is om de russische ziel te voelen en te begrijpen. Het is de enige wat we hebben, het is de enige wat niemand van ons kan nemen.

Anoniem zei

Echte een goede serie!! Vandaag heb ik de laatste aflevering gezien en ik ga de
uitzending zeker missen op mijn bank op zondagavond :DD Ik hoop dat er nieuwe afleveringen komen in de toekomst ! :P

Mariska De Groot, Deventer zei

Mja, soms keek ik zelf ook met gemengde gevoelens naar de serie: ik wenste voornamelijk dat het er beter was, dan het is.
Toch bleek fascinatie groter dan weerzin en willen weten weer groter dan struisvogelen.

Bedankt voor een kijkje in de Russische keuken. Ik zeg 'perestrojka'.

Theo Vijn zei

Hoi Jelle,
Je televisieserie over Rusland heeft me bevestigd in mijn eigen indrukken over de Slavische volkeren en tevens ontroerd, omdat je in je vele indringende, maar meedogende gesprekken met bewoners precies hebt aangegeven wat me ook trof,nl. aan de ene kant de armoe, het chaotisch opereren, het niet planmatig werken en aan de andere kant de spontaneiteit, de vriendelijkheid, gastvrijheid en improvisatietalent van de mensen. Ik moet je echter aanraden " De Meester en Margarita" in de ongecensureerde versie toch maar uit te lezen en mocht jij dat teveel moeite vinden, dan moet je maar een avondje bij me thuis komen om de fantastische en een van de mooiste filmversies van het boek te bekijken.

Unknown zei

Beste Jelle,
Hoe kritisch van aard je programma ook moge zijn over hoe vele zaken in Rusland geregeld zijn, bovenal maak je toch vooral duidelijk hoe buitengewoon veel kracht en doorzettingsvermogen vele van die Russen zelf wel niet bezitten. Als ik een Russin was, zou ik terecht trots zijn, om zo geportretteerd te worden. Jammer dat ik nu zelf naar dat land zal moeten om meer van die prachtige verhalen te horen..

Unknown zei

Jelle, vind je berichtgeving ook verre van negatief. Na je laatste uitzending wilde je eigenlijk nog bedanken dat je het zo gedaan hebt. Ik kom daar vandaan en weet dat de waarheid nog harder is. heb al je boeken besteld. Inderdaad, chapeau!

Nadia zei

Beste Jelle,
Ze piekeren vaak over die mysterieuze Russische ziel die je nooit zou kunnen begrijpen. Ze zeggen dat een buitenlander nooit Rusland zal begrijpen. Volgens mij heb je die geheimzinnige Russische ziel wel begrepen. Je liet mij echte Rusland zien, hoe pijnlijk het ook is. Ondanks de confronterende momenten, heb ik mijn vaderland herkend, mee gelachen en veel nagedacht. Het blijft toch mijn vaderland. Je vaderland net als je ouders kun je niet kiezen. Je bent één van de weinige buitenlandse journalisten die een objectief beeld over Rusland heeft gegeven.
Het feit dat mensen zeuren en zeggen dat je de waarheid omgedraaid hebt, wil alleen maar zeggen dat het hun ontzettend veel pijn doet. Je geeft kritiek op hun vaderland dat ze als iets heiligs beschouwen omdat ze ver weg van Rusland zitten. Ze hebben zelf geen duidelijk beeld meer over Rusland omdat ze al jaren daar niet wonen. Alles wat ze van Rusland zien is de Russische televisie en een paar vakanties per jaar…
Het is naïef om te verwachten dat IEMAND de waarheid over EEN land überhaupt kan vertellen. Het blijft toch een interpretatie van feiten die iedere kijker/lezer op zijn eigen manier gaat analyseren. Jelle, wat je hebt laten zien is het leven, hoe realistisch en pijnlijk het ook is.
Ik ben van de laatste generatie van rode stropdassen, ik ben een kind van de laatste jaren van de Sovjet Unie, maar toch herkende ik in elke aflevering van jouw programma een stukje van Rusland dat ik zelf nooit heb gezien. Die Rusland waarin mijn ouders opgegroeid en gewoond hadden. Die Rusland die wij waarschijnlijk nooit meer terug zullen zien. Ik dacht aan mijn vader die als journalist 30 jaar voor de Russische krant “Trud” had geschreven, die altijd een lid van de socialistische partij was… Wat schreef hij toen? Wat had hij zijn hele leven moeten schrijven? Dit zijn allemaal triestige vragen die ik bang ben om aan hem te stellen. Een Russische man in één van de afleveringen vertelde iets paradoxaals en ook iets treurigs tegelijkertijd: “Sovjet Unie was een land met idealen waarin mensen geloofden en nu zijn er geen idealen meer in Rusland”.
Jelle ik vind dat je ontzettend goed werk in Rusland hebt gedaan! Je hebt talent, je hebt gevoel, je hebt de toekomst!

Alexander zei

In een sovjet-roman (voor wie geïnteresseerd is: "Чего же ты хочешь" van Всеволод Кочетов) zegt een personage:"Wat jammer dat buitenlandse correspondenten bij ons altijd op zoek gaan naar de negatieve dingen in ons leven. Als we iedere correspondent nu bij aankomst in Moskou een album met foto's van de dingen die niet deugen dan houden ze tijd over om positief nieuws te schrijven".
Een ontstellend utopisch voorstel natuurlijk. Want het probleem is niet dat journalisten per definitie de voorkeur geven aan slecht nieuws (zoals Corstius beweert) - het probleem is dat ze op zoek zijn naar bevestiging van hun vooroordelen over (in dit geval) Rusland. Zulke mensen worden intens ongelukkig als ze op hun eerste dag in Moskou niet direct een dronkelap tegen het lijf lopen. En dat Corstius geen positievere reportages kon maken omdat hij daar geen toestemming voor kreeg is natuurlijk flauwekul (misschien verwart hij Russische censuur met Nederlandse redacties). Wat ik mij tenslotte ook nog afvraag... "Ga terug naar je eigen land"- mag je dat ook tegen Marokkanen zeggen of is dat dan ineens racistische PVV-taal, & is dit soort uitdrukkingen ok zolang je ze alleen tegen Russen gebruikt?

Unknown zei

Ik snap wel dat JBC hier wat uit zijn slof is geschoten. Hij zag en hoorde mooie, maar ook zeker verschrikkelijke dingen. Hoe je het ook wendt of keert, als je die verhalen hoort dan kun je niet anders dan kwaad worden om het onrecht dat die mensen soms wordt aangedaan en de verschrikkelijke cynische houding van de Russische leiders. Het zal best mogelijk zijn om in Rusland een serie te maken met alleen maar positieve inslag, soort Floortje Dessing aanpak, maar wat schiet je daar mee op?

ribakovik zei

@ Alexander

Je bent niet verplicht naar deze reportages te kijken hoor, via satelliet kan je nog steeds elke dag naar de "goed nieuws show" van de diverse russische zenders kijken. Zélf ben ik kritisch genoeg om mijn eigen oordeel te maken over wat ik zie en niet zie. Toevallig ben ik al vaak genoeg in Moskou geweest om te wéten dat veel van wat Jelle aanhaalt inderdaad hout snijdt. Het probleem is wellicht dat je zélf Rus bent en dan kijk je nu eenmaal over de "rare dingen" heen omdat je ze nooit anders geweten hebt. Hét voorbeeld las ik een eerdere blok van Jelle: over het meisje dat anderhalf uur voor een restaurant wachtte met binnengaan tot een man voor haar de deur open deed. Héél herkenbaar.

@ Jelle: ik zal de reportages missen, het was heel diepmenselijk en je kon echt wel zien dat je van Rusland houdt, ondanks alles...

Anoniem zei

Jelle, kom er eerlijk voor uit, jij werkt voor de AIVD, die besloten heeft om wat actiever te zijn in het buitenland.
Je impliceert, suggereert, maar komt meestal niet met feiten.
Ofwel ben je qua economie, politiek zeer naïef of je bent ideologisch zwaar beladen.

Unknown zei

Ben helemaal met je eens. Respect!

Max zei

1deel]]]Vele mensen die Rusland bezoeken worden afgeschrikt door "cowboy"-verhalen over de Russische maffia. Voor alle duidelijkheid: als er al maffia[bestaat in elk land] zou zijn, dan is die zeker niet geinteresseerd in de individuele toerist.Deze vooroordelen zijn voornamelijk ontstaan door het beeld dat wij via de media krijgen.Of de media worden ervoor betaald om een negatief beeld van Rusland te tonen.In Nederland zijn er maar weinig mensen die veel meer van Rusland afweten dan communisten, Vodka, ijsberen, Siberie en koud.Ook komt Rusland niet zo vaak in de media. Als er al wat over dit land te zien is, dan wordt er vaak een negatief beeld geschetst van Rusland.Toch is er ook een ander Rusland.Nog niet alle Russen profiteren van de economische groei, maar grote groepen beschikken over meer geld dan enkele jaren geleden. Al met al doet dat het vertrouwen in Rusland toenemen en zijn meer buitenlandse bedrijven geïnteresseerd om in het land te investeren.De Russische economie groeit al jaren hard.Rusland heeft macro-economisch zijn zaakjes goed op orde. In de eerste acht maanden van 2004 groeide het bruto binnenlands product (bbp) met 7,3 procent. Tussen 1999 en 2003 steeg het bbp met gemiddeld 6,8 procent per jaar. Dat kon niemand in 1998 bevroeden.

Max zei

2deel]]]Onder Poetin bewind ontstond een handelsoverschot van ruim 60 miljard euro in 2003 en hij kreeg ook vat op de torenhoge schuldenlast uit de Jeltsin-jaren. In 2003 bedroeg de totale staatsschuld 122 miljard Amerikaanse dollars. Ter vergelijking: de Amerikaanse staatsschuld bedraagt 7,4 biljoen Amerikaanse dollars. Ruim 60 maal hoger dan die van Rusland.Jeltsin hielp de georganiseerde criminaliteit aan de macht, liet delen van het land in een economische afgrond storten en bracht een groot deel van de bevolking onder de armoedegrens. Honderdduizenden werknemers, van leraren en artsen tot mijnwerkers, kregen soms maandenlang, in enkele delen van Rusland zelfs jarenlang, geen salarissen uitbetaald en moeten maar zien hoe ze overleven. In kazernes van het eens zo trotse Sovjetleger kregen dienstplichtigen per dag twee dunne boterhammetjes en wat waterige soep. Het staatspensioen werd vrijwel waardeloos en het aantal oude mensen dat bedelde op de trottoirs of in metrogangen van de steden nam met de dag toe. Veel werknemers van bedrijven kregen hun salaris 'in natura' uitbetaald en proberen dan op straat de producten, - zeeppoeder, horloges, plastic emmers, theepotten - te ruilen voor iets eetbaars of te verkopen.Bush noemde Boris Jeltsin een "historisch figuur", Blair typeerde hem als "een opmerkelijk man die de behoefte aan democratie en economische hervormingen herkende."De media waren er ook mee eens.Je kan zeggen wat je wil van Poetin, maar door zijn volk wordt hij op handen gedragen.In het Westen hebben de mensen een volkomen fout beeld van Rusland, ten dele te wijten aan de negatieve berichtgeving in de media.Men denkt dat Rusland een land is van oude vrouwtjes met hoofddoeken in houten huisjes, en dat de moordenaars van de maffia op iedere straathoek mensen staan op te wachten. Fout!

Max zei

3deel]]Volgens Erik Kraus, chief strategist van Sovlink Securities, is de Russische aandelenmarkt op dit moment de op één na goedkoopste ter wereld, na die van Zuid-Korea. Volgens Kraus beschikt Rusland over de beste macro-economische fundamenten op aarde.Rusland is het op een na grootste olie exporterende land ter wereld en heeft de grootste gasreserves ter wereld. Daarnaast beschikt Rusland bijna over alle mogelijke grondstoffen, zoals goud, nikkel en koper. Allemaal grondstoffen waar veel vraag naar is, vooral vanuit China.Sint Petersburg is inmiddels het "Detroit" van Rusland geworden met autofabrieken als Ford, Nissan, Toyota, General Motors en Hyundai.Daarnaast vervult Sint Petersburg een belangrijke logistieke functie doordat het de belangrijkste haven van Rusland heeft: veel goederen zoals groente en fruit komen hoofdzakelijk via Petersburg Rusland binnen.Russen besteden veel geld ondanks dat de lonen nog relatief laag liggen. De inkomens in en om Moskou liggen rond de 800 tot 1.000 US $ per maand. Het gemiddelde in heel Rusland ligt iets lager. Daarentegen ligt het tarief aan inkomstenbelasting op 13%. Voor iedereen! Gas, water, licht en telefoon kosten enkele tientallen dollars per maand. Per saldo resteert dus een hoog besteedbaar inkomen. Russen hebben weinig tot geen schulden. Veel Russen wonen in flats die ze begin jaren negentig gekregen hebben. Ongeveer 50% van hun inkomen wordt uitgegeven aan schoenen, kleding en andere luxe-artikelen.Moskou is een mooie en enorm grote stad met veel tegenstellingen, centrum van de macht en rijkdom.Het winkelcentrum ‘Mega’[een van de grootste winkelcentra ter wereld ] bevindt zich ten zuiden van Moskou. Op de wegen ernaar toe staan kilometers lange files. Alsof alles gratis is. Een bezoek aan het winkelcentrum ‘Mega’ doet u gelijk met eigen ogen geloven dat dat ook zo is. Er wordt druk geshopt en de mensen lopen met tassen vol naar hun auto. Het winkelcentrum doet zeer Westers aan. Binnen doet het zelfs sterk denken aan een Amerikaanse shopping-mall. Zowel IKEA als ook de Franse hypermarktketen Auchan hebben hier hun grootste vestigingen ter wereld. Inmiddels herrijst aan de noordzijde van Moskou een tweede ‘Mega’ winkelcentrum.Qua architectuur behoren Moskou en Sint Petersburg tot de juweeltjes van de wereld.St. Petersburg wordt algemeen beschouwd als de mooiste stad van Rusland.Deze prachtige stad is gebouwd op 42 eilanden en is de rijkste stad van Rusland op cultureel gebied.Verder beschikt St. Petersburg over ruim musea, waarvan de Hermitage natuurlijk de bekendste is. De Hermitage is een van de grootste cultuurhistorische musea ter wereld.Brengt u vooral ook eens een bezoek aan de Petrus en Paulusvesting, St. Isaakkathedraal, de Admiraliteit, het Smolniklooster, de Aurora, het Dostoyevsky Museum, het Spoorwegmuseum, het Jusupovpaleis, Het Alexander Nevskiklooster, het Mariinsky Theater, etc., etc., etc.Sinds de val van het communisme is het aantal discotheken, bars en nachtclubs explosief gestegen. Uitgaan tot in de vroege uurtjes is tegenwoordig geen probleem meer in Rusland! St. Petersburg is wellicht de mooiste stad van Europa.Rusland heeft de EU heel veel te bieden.