dinsdag 9 februari 2010

Jelle Brandt Corstius – observeert een Zwijgend Echtpaar

Door mijn werk breng ik veel tijd door in restaurants. En een ding is mij opgevallen: in elk restaurant, waar ook ter wereld, zit altijd wel een Zwijgend Echtpaar. Ik bedoel een man en een vrouw die een maaltijd nuttigen zonder ook maar een woord te wisselen met elkaar. Ik begrijp deze echtparen niet. Het is al niet fijn om zwijgend tegenover elkaar te zitten, maar waarom zou je dat ook nog eens doen in een restaurant? De bedoeling van een restaurant is toch dat je lol hebt?

Natuurlijk zijn er echtparen die het prima vinden om zwijgend tegenover elkaar te zitten. Ik had ooit een vriendinnetje dat buitengewoon zwijgzaam was. Toen ik daar een keer iets over zei, antwoordde zei: “Ken je het nummer Enjoy the Silence’ niet van Depeche Mode?” Ik vind het een mooi nummer, maar die relatie heeft niet lang geduurd.

Eerder op Bali zag ik een Zwijgend Echtpaar eten bij een Italiaans restaurant. De jongen was westers en het meisje Indonesisch. Vanaf het moment dat zij gingen zitten wisselden zij geen woord met elkaar. Zij hadden wel een creatieve oplossing om de saaiheid te verdrijven: na het opeten van elk gerecht toog het meisje naar een naastgelegen batikwinkel, om voor het volgende gerecht weer terug te komen.

Afgelopen weekend, aan de andere kant van de aardbol in de stad Moermansk, ergens boven de poolcirkel, zat ik achter een tafeltje met een Zwijgend Echtpaar. Achter het echtpaar hing een spiegel, zodat ik goed zicht had op zowel de man als de vrouw, die natuurlijk tegenover elkaar zaten.

Eerst hoopte ik dat dit Echtpaar van de Depeche Mode-school was. Maar daar zagen ze te ongemakkelijk voor uit. Een echtpaar dat van stilte houdt zou elkaar toch in ieder geval af en toe een liefdevolle blik werpen. Toen dacht ik dat zij misschien net een flinke ruzie hadden gehad, en dat het tafeltje nou eenmaal was besproken (ik ben een optimist). Maar zo zagen ze er niet uit. In het geval van ruzie had een van de twee het toch niet kunnen laten de ander een verwijt te maken, al is het klein en sissend.

Nee, dit was een klassiek Zwijgend Echtpaar. De verveling was bijna tastbaar. Na het nuttigen van het dessert dacht ik dat de vrouw iets tegen haar man ging zeggen, maar het was voor de ober bedoeld, die de rekening kwam brengen. Zwijgend hielp de man de vrouw in haar bontjas en samen liepen zij de ijskoude poolnacht in.


In: Trouw 9 februari 2010

8 opmerkingen:

Ellen zei

Mooi stukje. Dit fenomeen heeft mij ook altijd al mateloos gefascineerd. Vraag me dan ook altijd af waarom zo'n zwijgend echtpaar toch in zo'n restaurant gaat zitten. Vrouwlief opgetut en wel, manlief netjes in pak. En waarvoor? Dat zou ik ze nog wel eens willen vragen. Maar dan verbreek je de magische - of is het ongemakkelijke - stilte...

gg Ellen

beate zei

Tja...
Martin Bril was je al voor,gelukkig had je dat zelf al gemerkt,dat is heel erg in je voordeel. Ga gewoon zo door met je observaties,ik hou van mensen die zo kijken.Mis Martin Bril nog steeds op de voorpagina.
Maar zoals jouw rondgang door Ruslanddeze komt overeen.Je neemt waar op ongeveer dezelfde manier.
I like it!

Neeltje zei

Ik smste laatst nog naar mijn vriend of wij alsjeblieft nooit zo'n zwijgend echtpaar zouden worden als ik tegenkwam in de trein van Amsterdam naar Utrecht. Het echtpaar was al eerder ingestapt en moeten dus langer gezwegen hebben dan dat kleine halfuurtje. Sterker nog, ze wisselden niet eens een kuchje met elkaar. Wij worden niet zo'n echtpaar, smste vriend trouwens terug. Fijn.

Daily stuff and more.. zei

"zowel de man als de vrouw, die natuurlijk tegenover elkaar zaten."

Steeds vaker zie ik in restaurants man en vrouw naast elkaar zitten. De achterliggende gedachte daarvan heb ik nog niet begrepen en het lijkt me ook niet prettig communiceren.

Yvon zei

Inderdaad een mooie observatie, hoewel het eigenlijk ronduit pijnlijk is. Wat erg als je elkaar niets meer te vertellen hebt. En dan nog, zou zo'n echtpaar het nog altijd over de gerechten kunnen hebben lijkt me.

EJ zei

"Toen ik daar een keer iets over zei, antwoordde zei", dat klopt niet helemaal. Kinderachtig, maar kan het niet laten.

Renzo Verwer zei

Het leven kan niet altijd sprankelend en wild zijn, dat is iets dat geloof ik nog veel mensen moeten leren. wat is dat toch, dat afzeiken van zwijgende echtparen? is toch niet erg? Beetje emotionele volwassenheid tonen, mensen, en niet in sprookjes van eeuwige passie geloven.
En dat doen jullie, anders zou je je niet druk erom maken.

Bovendien lijkt me dat je een mensenleven niet op 1 momentopname kunt beoordelen... en dat doet dus ook iedereen. Vreemd

Renzo Verwer zei

Het leven kan niet altijd sprankelend en wild zijn, dat is iets dat geloof ik nog veel mensen moeten leren. wat is dat toch, dat afzeiken van zwijgende echtparen? is toch niet erg? Beetje emotionele volwassenheid tonen, mensen, en niet in sprookjes van eeuwige passie geloven.
En dat doen jullie, anders zou je je niet druk erom maken.

Bovendien lijkt me dat je een mensenleven niet op 1 momentopname kunt beoordelen... en dat doet dus ook iedereen. Vreemd