dinsdag 8 juni 2010

Jelle – verzint een dieet

Voor het eerst in mijn leven heb ik een buikje. Ik heb hem gekweekt in de maanden nadat ik mijn rug brak en weinig bewoog. Daar was ik in eerste instantie erg blij mee, want de eerste 31 jaar van mijn leven was ik een mager skelet. Vroeger at ik voortdurend alles en in onbeperkte hoeveelheid, het maakte toch niet veel uit, dikker werd ik er niet van. Maar ik merk dat ik tegenwoordig oplet hoeveel ik eet, en wat.

De sleutel voor het afvallen heb ik ontdekt in Ethiopië. Dat klinkt heel cynisch, want iedereen heeft bij Ethiopië associaties met kinderen met opbollende buikjes door hongeroedeem, met grote bruine oogjes waar vliegen omheen zwermen, liggend op een kale stoffige vlakte. Het geeft niet dat u die associaties hebt, ik had ze zelf ook. Het beeld van Ethiopië is nou eenmaal dat van de Live Aid inzamelingsactie in de jaren ‘80 (onlangs kwam de BBC met het nieuws dat door de opbrengst van de actie de oorlog alleen maar langer heeft geduurd). Veel landen hebben last van een onterecht slechte reputatie, maar Ethiopië spant de kroon. Het mag dan nog wel een arm land zijn, maar er is echt geen hongersnood. En er mogen dan wel stoffige vlaktes zijn, een groot deel van het land is schitterend groen en vruchtbaar.

En het eten is er geweldig. Al het eten wordt geserveerd bovenop injera, een soort pannenkoek. Het is de bedoeling dat je met je rechterhand (je linkerhand is ergens anders voor) een stukje van de pannenkoek afscheurt, en samen met wat vlees of groente in je mond stopt. De pannenkoek is tegelijkertijd je bord en je bestek.
Het viel mij op dat ik na een lunch met de injera totaal geen honger meer had.

De hele week lunchte ik, en at ik ’s avonds niks. Terug in Nederland heb ik diepgravend onderzoek gedaan naar dit fenomeen (lees: ik heb Wikipedia geraadpleegd). Wat bleek: de injera is gemaakt van teff, een soort gewas. Teff is rijk aan langzaam verteerbare complexe koolhydraten die heel erg langzaam door je lichaam worden afgebroken. Dat verklaart het volle gevoel. En het verklaart ook het succes van de Ethiopische marathonkampioen Haile Gebrselassie (dat en het feit dat hij altijd te laat was voor school en het hele end moest rennen).

Dus iedereen die van zijn of haar buikje af wil, hier mijn advies: ga overdag naar een Ethiopisch restaurant en bestel een injera (mijn favoriet: met kitfo, een soort rauw vlees), en u hoeft de rest van de dag niet meer te eten. Die tijd kunt u nu besteden aan andere dingen, bijvoorbeeld een trendy boekje schrijven genaamd ‘het teff dieet’. Dan bent u niet alleen kilo’s armer, maar ook euro’s rijker.

10 opmerkingen:

dvestdijk zei

Ziet er goed uit, deze tip. Alleen dat rauwe vlees, dat lijkt me niet echt ... 'kosher', qua parasieten etc. Misschien soja.
En, zou Teff te verbouwen zijn te hieromtrent?... Wikipedia zegt van wel. Ik ga het gelijk in de volkstuin proberen.

Unknown zei

teff is al veel in NL gebruikt, vooral vanwege goede eigenschappen én glutenvrij... Kijk eens hier:
http://www.alldelicious.nl/catalogsearch/result/?q=teff

het wordt ook verbouwd in NL, oa bij Soil & Crop.

Unknown zei

Grappig, een anekdote nav jouw column: Een paar weken terug aten wij in de namiddag bij een Ethiopisch restaurant aan de Weesperzijde in Amsterdam. Het rommelige stampvolle lokaaltje werd met handen en voeten bestierd door een dame die tussen de bedrijven door met het politiebureau aan het bellen was over een van haar kinderen. Toen mijn Japanse tafelgenootje om bestek vroeg antwoordde ze, 'No. Here, you eat Ethiopian way'. Duidelijk, mevrouw had geen tijd voor trivialiteiten. Omdat mijn tafelgenootje ook atlete is en immer op strikt rantsoen, ontstond er lichte paniek toen de pannenkoek (injera?) werd opgediend. Of ik even wilde vragen wat er precies inzat. Nadat ik de bediening met een grapje kon tackelen - lang genoeg om de dieetvraag in telegramstijl te kunnen stellen- verscheen er een brede grijns op het gezicht van de uitbaatster. Terwijl ze haar vrije hand koket over haar middeltje streek zei ze 'Look at me, am I fat?''I eat my food every day. It's good for you'. Gedwee begonnen we aan de bescheiden maaltijd die verrassend goed smaakte. Het bleek inderdaad meer dan voldoende voor de rest van de dag!

PS Zo eten oa Fransen ook vaak uitgebreid warm 's middags, zij zijn over het algemeen eerder pezig dan zwaar.

Marieke Eijs zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Marieke Eijs zei

voor de mensen in Utrecht:
http://www.ethiorest.nl/

de zoon spaart al jaren voor een reis naar zijn geboorteland, dus geef een flinke fooi!

Marieke Eijs zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Ebocrombi zei

Goeie tip, Marieke!

Yvon zei

Erg lekker die injera. Recepten gezocht, gevonden en al jaren van plan ze te maken. Nu las ik over Hoppers uit Sri Lanka, at je die al eens? Past vast ook goed in een dieet ;-)

Therese Dona zei

Het is gewoon steeds minder eten naarmate de schemer valt en je gaat slapen.Dat is in de hele wereld zo. Victoria Beckham eet dan nog alleen maar ingevroren frambozen en dat helpt oo, zo te zien.

Ik zelf viel tien kilo af toen ik verdriet had. Het Groot Leeddieet. Maar er lopen ook genoeg ongelukkige dikkerds rond.Ja, ja, naar een goede verklaring moet je met een kaarsje zoeken.

Therese Dona zei

He, het is 'ook' en niet 'óo'. Mijn verontschuldigingen.